Fraværsregler i skolen

Folketinget har skærpet reglerne for skolefravær. Nu skal forældre ansøge om ferie uden for skoleferierne, og forhøjet fravær får konsekvenser for udbetalingen af børnepenge.

I Ballerup Kommune er det vores mål, at alle børn kommer i skole hver dag. Derudover gør den gældende lovgivning, at forhøjet fravær har økonomiske konsekvenser for familierne.

Derfor er vores mål til hver en tid, at eleverne møder til undervisningen og undgår fravær.

På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan du læse mere om reglerne for fravær.

Ferie eller fridage uden for skolernes ferie regnes som ulovligt fravær, hvis skolen ikke har givet tilladelse til det.

Det betyder, at forældre/værger skal søge tilladelse fra skolelederen til, at eleven må holde ferie uden for skolernes ferier.

Regler for ansøgningen:

Den pædagogiske leder foretager en konkret vurdering af den enkelte ansøgning. Elevens faglige, sociale og trivselsmæssige situation indgår i vurderingen.

Du kan også søge om ekstraordinær ferie via Aula (Se link i bunden "Få mere information")

Der skelnes mellem to typer af fravær: lovligt og ulovligt fravær.

Lovligt fravær

Fravær kan kun registreres som lovligt fravær med skolens godkendelse. Skolen vil typisk kunne godkende fravær som lovligt i forbindelse med:

• Sygdom
  • Funktionsnedsættelse
  • Udredning
  • Lægebesøg
  • Enkelte fridage

Bemærk, at der skal søges om tilladelse til ovenstående, for at det kan blive godkendt som lovligt fravær. Skolelederen kan i særlige tilfælde bede om en lægeerklæring som dokumentation for fraværet. Erklæringen betaler kommunen for.

Ulovligt fravær

Hvis ikke du har søgt om fravær og fået den godkendt af skolen, registreres det som ulovligt fravær. Derfor vil følgende blive registreret som ulovligt fravær:

• Fravær uden godkendt begrundelse
  • Fravær uden tilladelse ved ekstraordinær ferie.

Ulovligt fravær får særlige økonomiske konsekvenser, hvis eleven har for højt ulovligt fravær i skolen.

Fraværet bliver opgjort én gang pr. kvartal.

10 procent fravær pr kvartal

Hvis eleven har et ulovligt fravær på 10% i løbet af et kvartal, så bliver forældrene indkaldt til en samtale på skolen.

Formålet med samtalen er at udarbejde en handleplan i samarbejde med forældrene, så fraværet falder.

Over 15 procent fravær pr kvartal

Hvis eleven har et ulovligt fravær på over 15% i løbet af et kvartal, så har skolelederen pligt til at lave en underretning til Børne- og Ungerådgivningen i Ballerup Kommune.

Konsekvensen af underretningen er, at familien mister udbetalingen af børne- og ungeydelsen for et kvartal.

Bemærk, at der er forskel på hvor mange skoledage, der er i et kvartal:

Eksempel 1 - Så mange skoledage svarer 15 procent fravær til i 1. kvartal 2020:

Antal skoledage i 1. kvartal 2020 fra januar til marts: 59 dage.
Der er her taget højde for, at skolestart efter juleferien er den 2. januar, og at skolen har en uges vinterferie.
15% af 59 skoledage: 8,85 skoledage.
Eleven har et ulovligt fravær på 15% efter ni fraværsdage i dette kvartal.

Eksempel 2 – Så mange skoledage svarer 15% fravær til i 2. kvartal 2020:

Antal skoledage 2. kvartal 2020 fra april til juni: 52 dage
Der er her taget højde for påskeferie i uge 15, St. Bededag, Kr. Himmelfartsdag, Pinse og Grundlovsdag.
15 pct. af 52 skoledage: 7,8 skoledage
Eleven har et ulovligt fravær på 15% efter 8 fraværsdage i dette kvartal.

Få mere information
Læs mere om de nye regler på skolens hjemmeside